Ontwikkelen van COO-modules: Difference between revisions

From CPIO
Jump to navigation Jump to search
Line 5: Line 5:
==Werkwijze==
==Werkwijze==
Er zijn een aantal stappen:
Er zijn een aantal stappen:
#Intake
#Intake  
#Scripten
#Scripten  
#Programmeren
#Programmeren
#Testen
#Testen
#Gebruiken
#Gebruiken
#Evalueren
#Evalueren
===intake===
Scripten vergt de grootste tijdsinvestering: zo'n 80% van de ontwikkeltijd. Hierin worden bijvoorbeeld voor alle mogelijke antwoorden feedbacks geformuleerd, en beeldmateriaal gezocht.
===1 Intake===
Eerst wordt een inventarisatie uitgevoerd, waarin wordt besproken:
Eerst wordt een inventarisatie uitgevoerd, waarin wordt besproken:
* wat is de reden dat er voor een COO wordt gekozen?
* wat is de reden dat er voor een COO wordt gekozen?
Line 18: Line 19:
* welk materiaal is er al beschikbaar?
* welk materiaal is er al beschikbaar?
* wanneer moet het gebruikt worden?
* wanneer moet het gebruikt worden?
===scripten===
===2 Scripten===
Aan de hand van het aangeleverde materiaal wordt een script gemaakt waarin deze vragen helemaal zijn uitgewerkt. Bij een standaard lay-out is dit script vrij simpel. Over korte perioden van bijvoorbeeld een week wordt het laatste deel van het script goedgekeurd en kan dat worden geprogrammeerd. Omdat tijdens het programmeren vaak blijkt dat een andere vorm beter werkt, kan het voorkomen dat een vraag tijdens het uitwerken al wordt geprogrammeerd, en de docent direct de geprogrammeerde vraag moet beoordelen.
Aan de hand van het aangeleverde materiaal wordt een script gemaakt waarin deze vragen helemaal zijn uitgewerkt. Bij een standaard lay-out is dit script vrij simpel. Over korte perioden van bijvoorbeeld een week wordt het laatste deel van het script goedgekeurd en kan dat worden geprogrammeerd. Omdat tijdens het programmeren vaak blijkt dat een andere vorm beter werkt, kan het voorkomen dat een vraag tijdens het uitwerken al wordt geprogrammeerd, en de docent direct de geprogrammeerde vraag moet beoordelen.
===programmeren===
===3 Programmeren===
wat nog niet tijdens het scripten is gebeurd wordt in het laatste stadium gedaan, evenals het toevoegen van paginaverwijzingen, score etc.
Wat nog niet tijdens het scripten is gebeurd wordt in het laatste stadium gedaan, evenals het toevoegen van paginaverwijzingen, score etc.
===testen===
===4 Testen===
* eerste test door programmeur
* eerste test door programmeur
* tweede test door docent
* tweede test door docent
* derde test door student-assistenten
* derde test door student-assistenten
Deze laatste stap wordt wegens tijdgebrek vaak overgeslagen. Voordeel van deze laatste stap is dat de studentassistenten die straks de studenten begeleiden al weten waar de COO over gaat.
Deze laatste stap wordt wegens tijdgebrek vaak overgeslagen. Voordeel van deze laatste stap is dat de studentassistenten die straks de studenten begeleiden al weten waar de COO over gaat.
==
===5 Gebruiken===


==Kosten / tijdsinvestering==
==Kosten / tijdsinvestering==

Revision as of 15:53, 19 May 2014

Bij het CPIO worden de COO-modules op maat geproduceerd in overleg met de docent.
De modules zijn meestal in de vorm van oefentoetsen, die het werkcollege kunnen vervangen, maar andere vormen zijn ook mogelijk.
Er kunnen ook video's of animaties gemaakt worden.

Werkwijze

Er zijn een aantal stappen:

  1. Intake
  2. Scripten
  3. Programmeren
  4. Testen
  5. Gebruiken
  6. Evalueren

Scripten vergt de grootste tijdsinvestering: zo'n 80% van de ontwikkeltijd. Hierin worden bijvoorbeeld voor alle mogelijke antwoorden feedbacks geformuleerd, en beeldmateriaal gezocht.

1 Intake

Eerst wordt een inventarisatie uitgevoerd, waarin wordt besproken:

  • wat is de reden dat er voor een COO wordt gekozen?
  • welk probleem wordt hiermee hopelijk opgelost, en wordt bepaald of dat zo is?
  • hoeveel tijd heeft de docent om hieraan te werken?
  • welk materiaal is er al beschikbaar?
  • wanneer moet het gebruikt worden?

2 Scripten

Aan de hand van het aangeleverde materiaal wordt een script gemaakt waarin deze vragen helemaal zijn uitgewerkt. Bij een standaard lay-out is dit script vrij simpel. Over korte perioden van bijvoorbeeld een week wordt het laatste deel van het script goedgekeurd en kan dat worden geprogrammeerd. Omdat tijdens het programmeren vaak blijkt dat een andere vorm beter werkt, kan het voorkomen dat een vraag tijdens het uitwerken al wordt geprogrammeerd, en de docent direct de geprogrammeerde vraag moet beoordelen.

3 Programmeren

Wat nog niet tijdens het scripten is gebeurd wordt in het laatste stadium gedaan, evenals het toevoegen van paginaverwijzingen, score etc.

4 Testen

  • eerste test door programmeur
  • tweede test door docent
  • derde test door student-assistenten

Deze laatste stap wordt wegens tijdgebrek vaak overgeslagen. Voordeel van deze laatste stap is dat de studentassistenten die straks de studenten begeleiden al weten waar de COO over gaat.

5 Gebruiken

Kosten / tijdsinvestering

Een gemiddelde oefentoets heeft een ontwikkeltijd van ongeveer 120 uur, en heeft de volgende kenmerken:

  • ongeveer 40 vragen, inclusief subvragen zijn dat 50-60 vragen
  • een student is er ongeveer 90 min mee bezig
  • heeft hooguit 3 korte animaties
  • de lay-out is standaard
  • de ruwe vragen worden door de docent aangeleverd
  • alle inhoud is terug te vinden in een boek
  • er is één docent bij betrokken

Alles waarin afgeweken wordt van de bovenstaande punten zal extra ontwikkeltijd opleveren.
Deze 120 uur is uitsluitend tijd van het CPIO; de docent zal daarnaast ook zelf tijd kwijt zijn voor het aanleveren van de vragen en het controleren van het script.


Andersoortige COO's zijn ook mogelijk, zoals simulaties.

Gebruik

De COO's zijn voor iedereen toegankelijk