Inzetten van e-learning het onderwijs: Difference between revisions

From CPIO
Jump to navigation Jump to search
Tag: Reverted
 
(12 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
==== Verwijzen naar de e-learningmodules ====
== Verwijzen naar de e-learningmodules ==
De e-learningmodules gemaakt in Xerte zijn voor iedereen (zonder inloggen) beschikbaar via internet.
De e-learningmodules gemaakt in Xerte zijn voor iedereen (zonder inloggen) beschikbaar via internet.
<br>De links naar de modules moeten in BlackBoard worden gegeven, want er is geen zoekpagina. <br>
<br>De links naar de modules moeten in BlackBoard worden gegeven, want er is geen zoekpagina. <br>
Line 6: Line 6:
De link om de statistische gegevens (anoniem) op te slaan heeft deze vorm (xxx=nummer van de module):
De link om de statistische gegevens (anoniem) op te slaan heeft deze vorm (xxx=nummer van de module):
<pre>https://xerte.uu.nl/xapi_launch.php?template_id=xxx&group=groupname</pre>
<pre>https://xerte.uu.nl/xapi_launch.php?template_id=xxx&group=groupname</pre>
De links op de [[Overzicht e-learning modules|overzichtspagina]] zijn anders, en als via deze links wordt ingelogd worden de gegevens niet opgeslagen.
De links op de [[Overzicht e-learningmodules|overzichtspagina]] zijn anders, en als via deze links wordt ingelogd worden de gegevens niet opgeslagen.
<br>Zie [verderop] voor meer informatie over deze gegevens.
<br>Zie [verderop] voor meer informatie over deze gegevens.


==== Roosteren====
== Roosteren==
Het '''''meest efficiënte''''' gebruik is als ze worden ingeroosterd op locatie, en de studenten er '''in koppels''' aan werken. Hiervoor is wel aanwezigheidsplicht noodzakelijk, want thuisdoen is natuurlijk veel makkelijker (voor student en docent). <br>
Het '''''meest efficiënte''''' gebruik is als ze worden ingeroosterd op locatie, en de studenten er '''in koppels''' aan werken. Hiervoor is wel aanwezigheidsplicht noodzakelijk, want thuisdoen is natuurlijk veel makkelijker (voor student en docent). <br>
Het werken in koppels zorgt ervoor dat ze samen over de stof nadenken, en minder snel de neiging hebben om gewoon door te klikken zonder te antwoorden en de antwoorden te noteren. <br>
Het werken in koppels zorgt ervoor dat ze samen over de stof nadenken, en minder snel de neiging hebben om gewoon door te klikken zonder te antwoorden en de antwoorden te noteren. Uit ervaring is duidelijk dat ze dan vaak driemaal zo lang over de module doen, en er ook meer van leren.<br>
Om dit voor iedereen goed te laten verlopen is wel aanwezigheid van een docent gewenst. Dit heeft twee voordelen:
Om dit voor iedereen goed te laten verlopen is wel aanwezigheid van een docent gewenst. Dit heeft twee voordelen:
# De stdenten hebben het gevoel dat het toegevoegde waarde heeft dit op locatie te doen
# De studenten hebben het gevoel dat het toegevoegde waarde heeft dit op locatie te doen
# De docent ziet hoe de studenten ermee werken, en kan eventuele problemen direct signaleren en verhelpen.   
# De docent ziet hoe de studenten ermee werken, en kan eventuele problemen direct signaleren en verhelpen (inhoudelijk en technisch).   


De plug-in is in alle computerleerzalen geïnstalleerd en de COO's kunnen studenten dus overal op de Uithof doen (wel alleen in de Internet Explorer). Bij de vraag naar benodigde software die tegenwoordig vaak gesteld wordt door studentenzaken hoeft dit dus niet te worden genoemd.
== Controleren van de module (ieder jaar!) ==
<br><br>
Het controleren van de module is de taak van de docent!<br>Bij eventuele updates van de gebruikte applicaties controleert het CPIO wel of alles nog naar behoren werkt.
Volg de volgende stappen:
# zaal reserveren (wees er vroeg bij!)
# controleren of de module nog op de site staat en naar behoren werkt.
#* Het controleren van de module is de taak van de docent!
#* Niet alleen de werking controleren, maar ook de inhoud! Klopt het gebruikte boek nog, zijn alle vragen nog relevant?
#* Niet tot het laatst uitstellen, want om eventuele verbeteringen door te voeren is ook tijd nodig. Doe dit uiterlijk 3 weken voordat de module gebruikt gaat worden!
# graag ook doorgeven aan het CPIO (cpio@uu.nl) wanneer je welke COO wilt gebruiken
# op de computerleerzalen bij biologie, en op het UCU moeten de COO's gewoon werken; bij het UMC moet je dit een behoorlijke tijd van te voren via een speciaal formulier aanvragen bij Guus Rol.
# controleren of alle studenten toegang hebben op de computerleerzalen. Alleen studenten van de Bètafaculteit kunnen daar inloggen.  
# voor bijvakkers of studenten van een andere faculteit: zie hieronder


====Procedure bijvakstudenten====
Als docent:
'''Docenten''' geven van te voren aan voor welke cursus voor welke periode welke studenten van de faciliteiten gebruik moeten kunnen maken.<br>Zijn er ook cursisten die van buiten de UU komen en dus GEEN SolisID hebben, dan hebben we daarvoor gastaccounts.<br>Docenten dienen ook dat aan te geven.
# Controleer je of de link in Blackboard naar de module nog werkt
# Controleer je ook de inhoud! Klopt het gebruikte boek nog, zijn alle vragen nog relevant?
# Geef je op tijd eventuele verbeteringen door aan cpio@uu.nl.  Om deze door te voeren is ook tijd nodig, dus doe dit uiterlijk 3 weken voordat de module gebruikt gaat worden!
# Geef je liefst ook door aan het CPIO (cpio@uu.nl) wanneer je welke module wilt gebruiken, en hoe deze geroosterd zijn (op locatie/thuis)


Samengevat:
== Evaluatie van de (Xerte-)module ==
# Maak een lijstje met SolisID + naam van je niet-fsb studenten
Per studiejaar 2023-2024 heeft de UU beschikking over een statistische module bij Xerte.<br>
# Geef aan tot wanneer je cursus loopt.
Hierin wordt bijgehouden hoe lang de studenten de pagina's bekijken, hoe lang ze over de hele module doen, en welke antwoorden er gegeven worden.<br>
# Mochten er ook nog NIET-UU cursisten zijn, dan even aangeven hoeveel.
Dit gebeurt anoniem, en kan dus niet gekoppeld worden aan studenten of hun eindresultaten. Ook kan een student meerdere keren inloggen, waarbij elke inlog apart wordt geregistreerd.<br>
# Stuur dit naar Marcel Kramer (m.kramer@uu.nl).  
Deze statistiek is alleen bedoeld om de module, en dan met name de vragen te evalueren, zoals:
Marcel stopt ze in een security-group die rechten geeft om van de Terminal Servers gebruik te maken. Daarna kunnen ze inloggen met hun eigen id en eigen solis wachtwoord. <br>
* Een informatiepagina waar meestal maar enkele seconden naar gekeken wordt is wellicht overbodig
Voor mensen buiten de UU activeert Marcel de gast-accounts en krijg je accountnamen en wachtwoorden toegestuurd.
* Een vraag die vrijwel altijd goed wordt beantwoord is wellicht te makkelijk
* Een vraag die vrijwel altijd fout wordt beantwoord rekent wellicht het verkeerde antwoord goed
* Een open vraag waarop maar een beperkt aantal verschillende antwoorden gegeven worden kan wellicht in een gesloten vraag terugkomen, met veel meer mogelijkheden voor specifieke feedback
Zie [[Statistische module van Xerte|hier]] voor meer informatie over de statistische module.

Latest revision as of 13:48, 15 August 2023

Verwijzen naar de e-learningmodules

De e-learningmodules gemaakt in Xerte zijn voor iedereen (zonder inloggen) beschikbaar via internet.
De links naar de modules moeten in BlackBoard worden gegeven, want er is geen zoekpagina.
Daarnaast moet een speciale link gebruikt worden om later de statistische gegevens te kunnen inzien.

De link om de statistische gegevens (anoniem) op te slaan heeft deze vorm (xxx=nummer van de module):

https://xerte.uu.nl/xapi_launch.php?template_id=xxx&group=groupname

De links op de overzichtspagina zijn anders, en als via deze links wordt ingelogd worden de gegevens niet opgeslagen.
Zie [verderop] voor meer informatie over deze gegevens.

Roosteren

Het meest efficiënte gebruik is als ze worden ingeroosterd op locatie, en de studenten er in koppels aan werken. Hiervoor is wel aanwezigheidsplicht noodzakelijk, want thuisdoen is natuurlijk veel makkelijker (voor student en docent).
Het werken in koppels zorgt ervoor dat ze samen over de stof nadenken, en minder snel de neiging hebben om gewoon door te klikken zonder te antwoorden en de antwoorden te noteren. Uit ervaring is duidelijk dat ze dan vaak driemaal zo lang over de module doen, en er ook meer van leren.
Om dit voor iedereen goed te laten verlopen is wel aanwezigheid van een docent gewenst. Dit heeft twee voordelen:

  1. De studenten hebben het gevoel dat het toegevoegde waarde heeft dit op locatie te doen
  2. De docent ziet hoe de studenten ermee werken, en kan eventuele problemen direct signaleren en verhelpen (inhoudelijk en technisch).

Controleren van de module (ieder jaar!)

Het controleren van de module is de taak van de docent!
Bij eventuele updates van de gebruikte applicaties controleert het CPIO wel of alles nog naar behoren werkt.

Als docent:

  1. Controleer je of de link in Blackboard naar de module nog werkt
  2. Controleer je ook de inhoud! Klopt het gebruikte boek nog, zijn alle vragen nog relevant?
  3. Geef je op tijd eventuele verbeteringen door aan cpio@uu.nl. Om deze door te voeren is ook tijd nodig, dus doe dit uiterlijk 3 weken voordat de module gebruikt gaat worden!
  4. Geef je liefst ook door aan het CPIO (cpio@uu.nl) wanneer je welke module wilt gebruiken, en hoe deze geroosterd zijn (op locatie/thuis)

Evaluatie van de (Xerte-)module

Per studiejaar 2023-2024 heeft de UU beschikking over een statistische module bij Xerte.
Hierin wordt bijgehouden hoe lang de studenten de pagina's bekijken, hoe lang ze over de hele module doen, en welke antwoorden er gegeven worden.
Dit gebeurt anoniem, en kan dus niet gekoppeld worden aan studenten of hun eindresultaten. Ook kan een student meerdere keren inloggen, waarbij elke inlog apart wordt geregistreerd.
Deze statistiek is alleen bedoeld om de module, en dan met name de vragen te evalueren, zoals:

  • Een informatiepagina waar meestal maar enkele seconden naar gekeken wordt is wellicht overbodig
  • Een vraag die vrijwel altijd goed wordt beantwoord is wellicht te makkelijk
  • Een vraag die vrijwel altijd fout wordt beantwoord rekent wellicht het verkeerde antwoord goed
  • Een open vraag waarop maar een beperkt aantal verschillende antwoorden gegeven worden kan wellicht in een gesloten vraag terugkomen, met veel meer mogelijkheden voor specifieke feedback

Zie hier voor meer informatie over de statistische module.