Elektronisch toetsen (e-assessment): Difference between revisions

From CPIO
Jump to navigation Jump to search
(Created page with "Elektronisch toetsen: stappenplan #Docent geeft uiterlijk een week van te voren aan welke vragen in de toets moeten. Deze worden door de docent in een aparte map neergezet in hul...")
 
 
(48 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
Elektronisch toetsen: stappenplan
==Toetsconstructie==
#Docent geeft uiterlijk een week van te voren aan welke vragen in de toets moeten. Deze worden door de docent in een aparte map neergezet in hulpmappen.
Vanzelfsprekend is het de verantwoordelijkheid van de docent om de vragen te construeren. Het afnemen van de toets via een computer stelt echter iets meer eisen aan de vraagconstructie dan op papier: er zijn een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk zijn er ook extra mogelijkheden, zoals een mooie afbeelding of een animatie.
#De docent geeft aan waar en wanneer de toets plaatsvindt, zodat eventueel de schotjes geregeld kunnen worden.
 
#Elly loopt de toets door op taal, opmaak en onderwijskundige zaken. Kleine aanpassingen (taal- en tik-fouten) en eventueel aanpassen vraagtype (van hotspot naar rangschik is veel voorkomend) waarbij inhoudelijk niets gewijzigd wordt, worden zonder overleg gedaan.  
Om docenten te begeleiden bij de vraagconstructie kan op verzoek het CPIO alle vragen eerst doornemen op onderwijskundige aspecten, en doet waar nodig suggesties, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van het vraagtype in een vorm die beter past bij de inhoud.
#Opmerkingen die ook op de inhoud invloed hebben, worden met de docent besproken.
 
#De docent geeft aan wat de duur van de toets is, en welke tekst er als inleiding moet komen.
Op de kamer van het CPIO is het boekje "Toetsontwikkeling in de praktijk: hoe maak ik goede vragen en toetsen" van Teelen (TestVision) gratis op te halen. Hierin ook tips over de evaluatie.<br>
#De docent geeft aan wie een verklaring heeft voor extra tijd; deze studenten krijgen per uur 10 min extra.
Op basis van dit boekje is ook een [https://xerte.uu.nl/xapi_launch.php?template_id=1478&group=wikidocent e-learningmodule] ontwikkeld.
#De definitieve versie van alle vragen wordt geprint en aan de docent gestuurd, en de toets wordt online klaargezet voor alleen de docent(en).
 
#Na akkoord van de docent (meestal met nog een paar kleine aanpassingen) wordt de toets klaargezet voor de studenten, die op dat moment in de BB-omgeving bij die cursus staan ingeschreven.
Verder nog leesvoer op internet:
*[http://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/writing-good-multiple-choice-test-questions/ Writing good multiple choice questions], Vanderbilt University
*[http://www.teelen.nl/goedetoetsen/ Constructievoorschriften], GoedeToetsen (Helaas is deze link niet meer werkend, is contact over met Teelen)
 
== Inloggen Remindo (docent) ==
Hiervoor moet je toegang hebben tot deze omgeving. Dit kan de cursuscoördinator aanvragen bij de [mailto:%20science.digitaaltoetsen@uu.nl key-user van de Bètafaculteit].
# Ga naar https://uu.remindotoetsmanager.nl/
# Inloggen met SolisID
 
Je hebt nu twee knoppen:
* Beheer inhoud: hier staan de vragen
* Beheer opleidingen: hier staan de toetsen
 
== Handleidingen ==
[https://cpio.science.uu.nl/index.php?title=Elektronische_toets_ontwikkelen#Handleidingen Stappenplan Bètafaculteit]<br>
[https://remindo-support.sites.uu.nl/handleiding/basisstappen-toets-maken-en-afnemen-in-remindo/ Basisstappen toets maken en afnemen in Remindo]<br>
[http://remindo-support.sites.uu.nl/stappen/ Remindo handleiding] (uitgebreid)<br>
[http://remindo-support.sites.uu.nl/handleiding/ Remindo handleiding] (onderwerpen op alfabetische volgorde)<br>
[[Afnemen Elektronische toets|Toets afnemen]]<br> [[Cijfers in Gradebook van BlackBoard plaatsen|Cijfers aan de studenten bekendmaken]] (mag niet met een lijst met studentnummers en cijfers aan iedereen!)

Latest revision as of 13:23, 22 August 2023

Toetsconstructie

Vanzelfsprekend is het de verantwoordelijkheid van de docent om de vragen te construeren. Het afnemen van de toets via een computer stelt echter iets meer eisen aan de vraagconstructie dan op papier: er zijn een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk zijn er ook extra mogelijkheden, zoals een mooie afbeelding of een animatie.

Om docenten te begeleiden bij de vraagconstructie kan op verzoek het CPIO alle vragen eerst doornemen op onderwijskundige aspecten, en doet waar nodig suggesties, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van het vraagtype in een vorm die beter past bij de inhoud.

Op de kamer van het CPIO is het boekje "Toetsontwikkeling in de praktijk: hoe maak ik goede vragen en toetsen" van Teelen (TestVision) gratis op te halen. Hierin ook tips over de evaluatie.
Op basis van dit boekje is ook een e-learningmodule ontwikkeld.

Verder nog leesvoer op internet:

Inloggen Remindo (docent)

Hiervoor moet je toegang hebben tot deze omgeving. Dit kan de cursuscoördinator aanvragen bij de key-user van de Bètafaculteit.

  1. Ga naar https://uu.remindotoetsmanager.nl/
  2. Inloggen met SolisID

Je hebt nu twee knoppen:

  • Beheer inhoud: hier staan de vragen
  • Beheer opleidingen: hier staan de toetsen

Handleidingen

Stappenplan Bètafaculteit
Basisstappen toets maken en afnemen in Remindo
Remindo handleiding (uitgebreid)
Remindo handleiding (onderwerpen op alfabetische volgorde)
Toets afnemen
Cijfers aan de studenten bekendmaken (mag niet met een lijst met studentnummers en cijfers aan iedereen!)