Collegeregistraties: Difference between revisions

From CPIO
Jump to navigation Jump to search
Line 27: Line 27:


Voor andere opleidingen van de Betafaculteit geldt dat we incidentele opnamen wel kunnen ondersteunen, maar bij meerdere opnamen, bijvoorbeeld voor een cursus, moeten we wel uren gaan rekenen.
Voor andere opleidingen van de Betafaculteit geldt dat we incidentele opnamen wel kunnen ondersteunen, maar bij meerdere opnamen, bijvoorbeeld voor een cursus, moeten we wel uren gaan rekenen.
Dit is een [https://video.uu.nl/permalink/v12664f1af8abs5oktfr/ voorbeeld] van zo'n opname. De nabewerking betrof:
# Docent toevoegen (Ron Habets)
# Naam geven (19. Chapter 28: Cortical states, sleep)
# Begin- en eind eraf
# Opname van 2 uur achterelkaar opsplitsen in twee delen (19A en 19B)
# Eerste dia van elk stuk toevoegen (deze wordt nogal eens overgeslagen bij de automatische dia-detectie)
# Thumbnail toevoegen (de eerste dia, meestal de titelpagina van PowerPoint, wordt startafbeelding).
# Overtollige dia's weggooien (bij filmpjes in de opname wordt elke 2 seconden een nieuwe dia gegenereerd, in dit geval 40 overtollige van de 93)


== Waarom zou ik dat doen? ==
== Waarom zou ik dat doen? ==

Revision as of 10:56, 5 July 2023

Wat is het?

Dit is een video van je beeldscherm met een opname van je presentatie, alleen geluid of inclusief video.

Het opnemen van je college kan op verschillende manieren. Met behulp van software van Ubicast kun je in de meeste collegezalen eenvoudig je college opnemen.

Hiervoor druk je op de knop 'Record' op de touchpad in de zaal aan het begin van je college, en op 'Stop recording' aan het eind.

De opname komt dan meteen op het videoplatform van de UU terecht, in het mapje dat bij je cursus hoort. Het is dan nog niet meteen zichtbaar, eerst moet het gepubliceerd worden (om te voorkomen dat er ongewenste opnamen direct online komen).

Dit is een voorbeeld van zo'n opname.

Welke ondersteuning kan ik krijgen?

Voor alle Biologie-, Scheikunde- en MBLS-cursussen geldt dat het CPIO op kosten van de opleiding alle gewenste ondersteuning biedt.
Dit houdt in: bij een standaard opname in een grote collegezaal:

  1. Instructie ter plaatse indien gewenst
  2. Nabewerken (knippen eindjes, pauzes), metadateren (o.a. titel, spreker) en publiceren van de opnamen

Bij een andersoortige opname:

  1. In kleinere zalen: uitleen voicerecorder en geluid onder de video zetten
  2. Bij bordgebruik (in kleinere zalen): uitleen videocamera om dit op te nemen, en ook aan de video toevoegen
  3. Bij Teams-opnamen: upload in het videoplatform, met benodigde nabewerking i.v.m. zichtbaarheid studenten

De cursuscoördinatoren van alle cursussen ontvangen ongeveer twee weken voor de aanvang van de cursus een email met het verzoek om aan te geven of ondersteuning gewenst is, en zoja, om een rooster met docent en onderwerp per college aan te leveren. Dit helpt ons met het plannen van de ondersteuning.

Als de eerste opname geweest is en online staat stuurt het CPIO de studenten van de cursus via een announcement in BlackBoard een link naar de opnamen, met daarbij een link naar instructies hoe de opnamen het best te gebruiken zijn bij het studeren.

Voor andere opleidingen van de Betafaculteit geldt dat we incidentele opnamen wel kunnen ondersteunen, maar bij meerdere opnamen, bijvoorbeeld voor een cursus, moeten we wel uren gaan rekenen.

Dit is een voorbeeld van zo'n opname. De nabewerking betrof:

  1. Docent toevoegen (Ron Habets)
  2. Naam geven (19. Chapter 28: Cortical states, sleep)
  3. Begin- en eind eraf
  4. Opname van 2 uur achterelkaar opsplitsen in twee delen (19A en 19B)
  5. Eerste dia van elk stuk toevoegen (deze wordt nogal eens overgeslagen bij de automatische dia-detectie)
  6. Thumbnail toevoegen (de eerste dia, meestal de titelpagina van PowerPoint, wordt startafbeelding).
  7. Overtollige dia's weggooien (bij filmpjes in de opname wordt elke 2 seconden een nieuwe dia gegenereerd, in dit geval 40 overtollige van de 93)

Waarom zou ik dat doen?

De meningen zijn hierover verdeeld. Er zijn echter een aantal voordelen aan het hebben van deze opnamen, ook als je ze niet aan de studenten beschikbaar zou stellen.


Nut voor jezelf:

  • Je kunt de opnamen van jezelf gebruiken om je eigen college terug te zien en te evalueren
  • Je kunt de opnamen van collega's gebruiken om te zien wat er in vorige colleges besproken is, om daarop verder te bouwen
  • Je kunt de opnamen van andere cursussen gebruiken om te zien welke voorkennis jouw studenten hebben
  • Je kunt de opnamen van verleden jaar gebruiken als jij als docent onverhoopt plotseling ziek bent
  • Je kunt eerdere opnamen van gastdocenten gebruiken om een breder aanbod aan studenten te geven
    • In de laatste twee gevallen kun je natuurlijk ook het college vertonen in de collegezaal met een docent erbij om eventuele vragen te beantwoorden
  • Je kunt ze gebruiken als archief om zeker te weten wat je de studenten wel en niet hebt verteld, zodat je dat bij de toetsing kunt gebruiken


Nut voor studenten:

  • Zieke studenten kunnen het college toch nog bekijken
  • Studenten die later iets niet duidelijk vinden kunnen nog eens het betreffende stukje bekijken
  • Studenten kunnen hiermee proberen hun aantekeningen aan te vullen/te verbeteren
    • Bedenk dat studenten met bijvoorbeeld dyslexie geen aantekeningen kunnen maken tijdens het luisteren: òf ze hebben hun aandacht bij het college, òf ze schrijven aantekeningen, maar niet tegelijk. Ook anderen met een functiebeperking kunnen hiermee problemen hebben: gemiddeld 1 op de 10 studenten heeft hiermee te maken! (onderzoek WUR)
  • Studenten kunnen een indruk krijgen van de cursus die ze willen gaan volgen


Argumenten tegen:

  1. Bevordert verschil tussen goede en slechte studenten. De goede studenten komen gewoon naar college en gebruiken de opname om hun aantekeningen te verbeteren of onduidelijke onderwerpen nog eens te horen, en worden zo geholpen bij het studeren. Meer ongemotiveerde studenten gebruiken het als excuus om niet naar college te hoeven gaan, maar komen er niet aan toe om het college thuis te bekijken. Ook is het online bekijken van anderhalf uur college niet altijd erg motiverend.
  2. Er komt niemand meer naar college. Colleges kunnen waardevol zijn als moment om de docent en de medestudenten te zien. Het kan drempelverlagend werken voor het hulp vragen aan docent of elkaar.

Zie ook de pagina Ervaringen met e-lectures bij Biologie uit 2015.

Wat als ik in Teams (of iets anders) ga opnemen?

MS Teams

Bij een online college via Teams is het simpeler om in Teams op te nemen. Deze is dan voor alle cursisten direct beschikbaar.
Mooier is het om alle opnamen bij elkaar op het videoplatform te hebben.
De Teams-opname kun je downloaden als mp4 en vervolgens uploaden in het videoplatform.

Het CPIO kan dit ook voor je doen! De simpelste manier is om iemand van het CPIO toegang te geven tot je Teamssite, met alle editrechten.
Zodra er een opname is gemaakt kan het CPIO deze opname downloaden, bewerken en uploaden met metadata in het videoplatform.

PowerPoint

Ook PowerPoint kent de mogelijkheid op te nemen. Denk erom: het exporteren van de opname kost erg veel tijd! De voorkeur ligt daarom bij Teams, of het videoplatform.

Mocht je een opname hierin gemaakt hebben met video van jezelf erbij, stuur deze als ppt naar CPIO (dus niet de mp4). Het CPIO zal dan:

  1. Een export doen van alleen de presentatie
  2. Een export doen van alleen de video
  3. Deze combineren in één mp4
  4. Deze uploaden en splitsen in twee 'streams' in het videoplatform
  5. Metadateren en publiceren

Kan ik zelf editen, en ook vragen toevoegen?