Elektronische toets ontwikkelen
Toetsconstructie
Op de kamer van het CPIO is het boekje "Toetsontwikkeling in de praktijk: hoe maak ik goede vragen en toetsen" van Teelen (TestVision) gratis op te halen. Hierin ook tips over de evaluatie. Verder nog leesvoer op internet:
- Writing good multiple choice questions, Vanderbilt University
- Constructievoorschriften, GoedeToetsen
Inloggen Remindo (docent)
- Ga naar https://uu.remindotoetsmanager.nl/
- Hier niet inloggen maar verder naar Inloggen met SolisID
- Inloggen
Je hebt nu twee knoppen:
- Beheer inhoud: hier staan de vragen
- Beheer opleidingen: hier staan de toetsen
Vragen bewerken
Alle vragen uit TestVision zijn overgezet naar Remindo. Deze vragen zijn allemaal als 'concept' gemarkeerd. Om ze in een toets te kunnen gebruiken moeten ze eerst worden goedgekeurd. Controleer voordat je goedkeurt wel eerst of de vraag goed is overgekomen en helemaal klopt.
Toets construeren
- Toetsen moeten aangemeld worden bij Digitaal Toetsen Betawetenschappen (Ruud van Kooten, via science.digitaaltoetsen@uu.nl). Er wordt dan een toetsmatrijs aangemaakt.
- Koppel minstens 1 vraag aan deze toetsmatrijs, en vraag dan aan Digitaal Toetsen Betawetenschappen om de toets te koppelen aan Osiris. De studenten worden dan automatisch aan gekoppeld. Dit moet minstens een week (liefst 2) voor aanvang van de toets. De toets kan daarna nog helemaal gewijzigd worden, maar dan zijn de studenten in ieder geval vast gekoppeld.
- Koppel vervolgens alle vragen aan de toets.
Handleidingen
Remindo handleiding (uitgebreid)
Remindo handleiding (onderwerpen op alfabetische volgorde)
Workflow digitaal toetsen bij Biologie
Voor het hele proces vanaf eerste idee tot en met de afname is een stappenplan
beschikbaar.
Vanzelfsprekend is het de verantwoordelijkheid van de docent om de vragen te construeren. Het afnemen van de toets via een computer stelt echter iets meer eisen aan de vraagconstructie dan op papier: er zijn een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk zijn er ook extra mogelijkheden, zoals een mooie afbeelding of een animatie.
Om docenten te begeleiden bij de vraagconstructie kan op verzoek het CPIO alle vragen eerst doornemen op onderwijskundige aspecten, en doet waar nodig suggesties, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van het vraagtype in een vorm die beter past bij de inhoud.