Elektronische toets ontwikkelen: Difference between revisions
Line 6: | Line 6: | ||
===Workflow digitaal toetsen bij Biologie=== | ===Workflow digitaal toetsen bij Biologie=== | ||
Voor | Voor het hele proces vanaf eerste idee tot en met de afname is een <font size=2>'''[[Ondersteuning bij Elektronisch toetsen: stappenplan|stappenplan]]''' | ||
</font> beschikbaar.<br><br> | </font> beschikbaar.<br><br> | ||
Vanzelfsprekend is het de verantwoordelijkheid van de docent om de vragen te construeren. Het afnemen van de toets via een computer stelt echter iets meer eisen aan de vraagconstructie dan op papier: er zijn een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk zijn er ook extra mogelijkheden, zoals een mooie afbeelding of een animatie.<br> | Vanzelfsprekend is het de verantwoordelijkheid van de docent om de vragen te construeren. Het afnemen van de toets via een computer stelt echter iets meer eisen aan de vraagconstructie dan op papier: er zijn een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk zijn er ook extra mogelijkheden, zoals een mooie afbeelding of een animatie.<br> | ||
Om docenten te begeleiden bij de vraagconstructie | Om docenten te begeleiden bij de vraagconstructie kan op verzoek het CPIO alle vragen eerst doornemen op onderwijskundige aspecten, en doet waar nodig suggesties, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van het vraagtype in een vorm die beter past bij de inhoud.<br><br> | ||
Revision as of 14:53, 27 July 2016
Toetsconstructie
Op de kamer van het CPIO is het boekje "Toetsontwikkeling in de praktijk: hoe maak ik goede vragen en toetsen" van Teelen (TestVision) gratis op te halen. Hierin ook tips over de evaluatie. Verder nog leesvoer op internet:
- Writing good multiple choice questions, Vanderbilt University
- Constructievoorschriften, GoedeToetsen
Workflow digitaal toetsen bij Biologie
Voor het hele proces vanaf eerste idee tot en met de afname is een stappenplan
beschikbaar.
Vanzelfsprekend is het de verantwoordelijkheid van de docent om de vragen te construeren. Het afnemen van de toets via een computer stelt echter iets meer eisen aan de vraagconstructie dan op papier: er zijn een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk zijn er ook extra mogelijkheden, zoals een mooie afbeelding of een animatie.
Om docenten te begeleiden bij de vraagconstructie kan op verzoek het CPIO alle vragen eerst doornemen op onderwijskundige aspecten, en doet waar nodig suggesties, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van het vraagtype in een vorm die beter past bij de inhoud.