Inzetten van e-learning het onderwijs: Difference between revisions

From CPIO
Jump to navigation Jump to search
No edit summary
Line 11: Line 11:
== Roosteren==
== Roosteren==
Het '''''meest efficiënte''''' gebruik is als ze worden ingeroosterd op locatie, en de studenten er '''in koppels''' aan werken. Hiervoor is wel aanwezigheidsplicht noodzakelijk, want thuisdoen is natuurlijk veel makkelijker (voor student en docent). <br>
Het '''''meest efficiënte''''' gebruik is als ze worden ingeroosterd op locatie, en de studenten er '''in koppels''' aan werken. Hiervoor is wel aanwezigheidsplicht noodzakelijk, want thuisdoen is natuurlijk veel makkelijker (voor student en docent). <br>
Het werken in koppels zorgt ervoor dat ze samen over de stof nadenken, en minder snel de neiging hebben om gewoon door te klikken zonder te antwoorden en de antwoorden te noteren. <br>
Het werken in koppels zorgt ervoor dat ze samen over de stof nadenken, en minder snel de neiging hebben om gewoon door te klikken zonder te antwoorden en de antwoorden te noteren. Uit ervaring is duidelijk dat ze dan vaak driemaal zo lang over de module doen, en er ook meer van leren.<br>
Om dit voor iedereen goed te laten verlopen is wel aanwezigheid van een docent gewenst. Dit heeft twee voordelen:
Om dit voor iedereen goed te laten verlopen is wel aanwezigheid van een docent gewenst. Dit heeft twee voordelen:
# De stdenten hebben het gevoel dat het toegevoegde waarde heeft dit op locatie te doen
# De studenten hebben het gevoel dat het toegevoegde waarde heeft dit op locatie te doen
# De docent ziet hoe de studenten ermee werken, en kan eventuele problemen direct signaleren en verhelpen.   
# De docent ziet hoe de studenten ermee werken, en kan eventuele problemen direct signaleren en verhelpen (inhoudelijk en technisch).   


== Controleren van de module (ieder jaar!) ==
== Controleren van de module (ieder jaar!) ==

Revision as of 12:38, 15 August 2023

Verwijzen naar de e-learningmodules

De e-learningmodules gemaakt in Xerte zijn voor iedereen (zonder inloggen) beschikbaar via internet.
De links naar de modules moeten in BlackBoard worden gegeven, want er is geen zoekpagina.
Daarnaast moet een speciale link gebruikt worden om later de statistische gegevens te kunnen inzien.

De link om de statistische gegevens (anoniem) op te slaan heeft deze vorm (xxx=nummer van de module):

https://xerte.uu.nl/xapi_launch.php?template_id=xxx&group=groupname

De links op de overzichtspagina zijn anders, en als via deze links wordt ingelogd worden de gegevens niet opgeslagen.
Zie [verderop] voor meer informatie over deze gegevens.

Roosteren

Het meest efficiënte gebruik is als ze worden ingeroosterd op locatie, en de studenten er in koppels aan werken. Hiervoor is wel aanwezigheidsplicht noodzakelijk, want thuisdoen is natuurlijk veel makkelijker (voor student en docent).
Het werken in koppels zorgt ervoor dat ze samen over de stof nadenken, en minder snel de neiging hebben om gewoon door te klikken zonder te antwoorden en de antwoorden te noteren. Uit ervaring is duidelijk dat ze dan vaak driemaal zo lang over de module doen, en er ook meer van leren.
Om dit voor iedereen goed te laten verlopen is wel aanwezigheid van een docent gewenst. Dit heeft twee voordelen:

  1. De studenten hebben het gevoel dat het toegevoegde waarde heeft dit op locatie te doen
  2. De docent ziet hoe de studenten ermee werken, en kan eventuele problemen direct signaleren en verhelpen (inhoudelijk en technisch).

Controleren van de module (ieder jaar!)

Het controleren van de module is de taak van de docent!
Bij eventuele updates van de gebruikte applicaties controleert het CPIO wel of alles nog naar behoren werkt.

Als docent:

  1. Controleer je of de link in Blackboard naar de module nog werkt
  2. Controleer je ook de inhoud! Klopt het gebruikte boek nog, zijn alle vragen nog relevant?
  3. Geef je op tijd eventuele verbeteringen door aan cpio@uu.nl. Om deze door te voeren is ook tijd nodig, dus doe dit uiterlijk 3 weken voordat de module gebruikt gaat worden!
  4. Geef je liefst ook door aan het CPIO (cpio@uu.nl) wanneer je welke module wilt gebruiken, en hoe deze geroosterd zijn (op locatie/thuis)