Collegeregistraties: Difference between revisions

From CPIO
Jump to navigation Jump to search
Line 21: Line 21:
** In de laatste twee gevallen kun je natuurlijk ook het college vertonen in de collegezaal met een docent erbij om eventuele vragen te beantwoorden
** In de laatste twee gevallen kun je natuurlijk ook het college vertonen in de collegezaal met een docent erbij om eventuele vragen te beantwoorden
* Je kunt ze gebruiken als archief om zeker te weten wat je de studenten wel en niet hebt verteld, zodat je dat bij de toetsing kunt gebruiken
* Je kunt ze gebruiken als archief om zeker te weten wat je de studenten wel en niet hebt verteld, zodat je dat bij de toetsing kunt gebruiken


Nut voor '''studenten''':
Nut voor '''studenten''':
Line 27: Line 28:
* Studenten kunnen hiermee proberen hun aantekeningen aan te vullen/te verbeteren
* Studenten kunnen hiermee proberen hun aantekeningen aan te vullen/te verbeteren
** Bedenk dat studenten met bijvoorbeeld '''dyslexie''' geen aantekeningen kunnen maken tijdens het luisteren: òf ze hebben hun aandacht bij het college, òf ze schrijven aantekeningen, maar niet tegelijk. Ook anderen met een functiebeperking kunnen hiermee problemen hebben: gemiddeld '''1 op de 10''' studenten heeft hiermee te maken! (onderzoek WUR)
** Bedenk dat studenten met bijvoorbeeld '''dyslexie''' geen aantekeningen kunnen maken tijdens het luisteren: òf ze hebben hun aandacht bij het college, òf ze schrijven aantekeningen, maar niet tegelijk. Ook anderen met een functiebeperking kunnen hiermee problemen hebben: gemiddeld '''1 op de 10''' studenten heeft hiermee te maken! (onderzoek WUR)
* Studenten kunnen een indruk krijgen van de cursus die ze willen gaan volgen
Argumenten tegen:
# '''Bevordert verschil tussen goede en slechte studenten.''' De '''goede studenten''' komen gewoon naar college en gebruiken de opname om hun aantekeningen te verbeteren of onduidelijke onderwerpen nog eens te horen, en worden zo geholpen bij het studeren. Meer '''ongemotiveerde studenten''' gebruiken het als excuus om niet naar college te hoeven gaan, maar komen er niet aan toe om het college thuis te bekijken. Ook is het online bekijken van anderhalf uur college niet altijd erg motiverend.


== Welke ondersteuning kan ik krijgen? ==
== Welke ondersteuning kan ik krijgen? ==
== Wat als ik in Teams ga opnemen? ==
== Wat als ik in Teams ga opnemen? ==
== Kan ik zelf editen, en ook vragen toevoegen? ==
== Kan ik zelf editen, en ook vragen toevoegen? ==

Revision as of 13:11, 4 July 2023

Wat is het?

Dit is een video van je beeldscherm met een opname van je presentatie, alleen geluid of inclusief video.

Het opnemen van je college kan op verschillende manieren. Met behulp van software van Ubicast kun je in de meeste collegezalen eenvoudig je college opnemen.

Hiervoor druk je op de knop 'Record' op de touchpad in de zaal aan het begin van je college, en op 'Stop recording' aan het eind.

De opname komt dan meteen op het videoplatform van de UU terecht, in het mapje dat bij je cursus hoort. Het is dan nog niet meteen zichtbaar, eerst moet het gepubliceerd worden (om te voorkomen dat er ongewenste opnamen direct online komen).

Waarom zou ik dat doen?

De meningen zijn hierover verdeeld. Er zijn echter een aantal voordelen aan het hebben van deze opnamen, ook als je ze niet aan de studenten beschikbaar zou stellen.


Nut voor jezelf:

  • Je kunt de opnamen van jezelf gebruiken om je eigen college terug te zien en te evalueren
  • Je kunt de opnamen van collega's gebruiken om te zien wat er in vorige colleges besproken is, om daarop verder te bouwen
  • Je kunt de opnamen van andere cursussen gebruiken om te zien welke voorkennis jouw studenten hebben
  • Je kunt de opnamen van verleden jaar gebruiken als jij als docent onverhoopt plotseling ziek bent
  • Je kunt eerdere opnamen van gastdocenten gebruiken om een breder aanbod aan studenten te geven
    • In de laatste twee gevallen kun je natuurlijk ook het college vertonen in de collegezaal met een docent erbij om eventuele vragen te beantwoorden
  • Je kunt ze gebruiken als archief om zeker te weten wat je de studenten wel en niet hebt verteld, zodat je dat bij de toetsing kunt gebruiken


Nut voor studenten:

  • Zieke studenten kunnen het college toch nog bekijken
  • Studenten die later iets niet duidelijk vinden kunnen nog eens het betreffende stukje bekijken
  • Studenten kunnen hiermee proberen hun aantekeningen aan te vullen/te verbeteren
    • Bedenk dat studenten met bijvoorbeeld dyslexie geen aantekeningen kunnen maken tijdens het luisteren: òf ze hebben hun aandacht bij het college, òf ze schrijven aantekeningen, maar niet tegelijk. Ook anderen met een functiebeperking kunnen hiermee problemen hebben: gemiddeld 1 op de 10 studenten heeft hiermee te maken! (onderzoek WUR)
  • Studenten kunnen een indruk krijgen van de cursus die ze willen gaan volgen


Argumenten tegen:

  1. Bevordert verschil tussen goede en slechte studenten. De goede studenten komen gewoon naar college en gebruiken de opname om hun aantekeningen te verbeteren of onduidelijke onderwerpen nog eens te horen, en worden zo geholpen bij het studeren. Meer ongemotiveerde studenten gebruiken het als excuus om niet naar college te hoeven gaan, maar komen er niet aan toe om het college thuis te bekijken. Ook is het online bekijken van anderhalf uur college niet altijd erg motiverend.

Welke ondersteuning kan ik krijgen?

Wat als ik in Teams ga opnemen?

Kan ik zelf editen, en ook vragen toevoegen?