Elektronische toets ontwikkelen: Difference between revisions
Line 7: | Line 7: | ||
===Workfow digitaal toetsen bij Biologie=== | ===Workfow digitaal toetsen bij Biologie=== | ||
Vanzelfsprekend is het de verantwoordelijkheid van de docent om de vragen te construeren. Het afnemen van de toets via een computer stelt echter iets meer eisen aan de vraagconstructie dan op papier: er zijn een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk zijn er ook extra mogelijkheden, zoals een mooie afbeelding of een animatie.<br> | Vanzelfsprekend is het de verantwoordelijkheid van de docent om de vragen te construeren. Het afnemen van de toets via een computer stelt echter iets meer eisen aan de vraagconstructie dan op papier: er zijn een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk zijn er ook extra mogelijkheden, zoals een mooie afbeelding of een animatie.<br> | ||
Om docenten te begeleiden bij de vraagconstructie neemt het CPIO alle vragen eerst door, en doet waar nodig suggesties, zoals het aanpassen van het vraagtype in een vorm die beter past bij de inhoud. | Om docenten te begeleiden bij de vraagconstructie neemt het CPIO alle vragen eerst door, en doet waar nodig suggesties, zoals het aanpassen van het vraagtype in een vorm die beter past bij de inhoud.<br><br> | ||
Het CPIO zet vervolgens de toets online, koppelt de studenten aan de toets en genereert een wachtwoord voor de afname.<br><br> | |||
Het CPIO zet vervolgens de toets online, koppelt de studenten aan de toets en genereert een wachtwoord voor de afname. | Voor de hele ondersteuning vanuit het CPIO vanaf eerste idee tot en met de afname is een '''[[Ondersteuning bij Elektronisch toetsen: stappenplan|stappenplan]]''' beschikbaar. | ||
Voor de hele ondersteuning vanuit het CPIO vanaf eerste idee tot en met de afname is een [[Ondersteuning bij Elektronisch toetsen: stappenplan|stappenplan]] beschikbaar. |
Revision as of 10:33, 9 March 2015
Toetsconstructie
Op de kamer van het CPIO is het boekje "Toetsontwikkeling in de praktijk: hoe maak ik goede vragen en toetsen" van Teelen (TestVision) gratis op te halen. Hierin ook tips over de evaluatie. Verder nog leesvoer op internet:
- Writing good multiple choice questions, Vanderbilt University
- constructievoorschriften, GoedeToetsen
Workfow digitaal toetsen bij Biologie
Vanzelfsprekend is het de verantwoordelijkheid van de docent om de vragen te construeren. Het afnemen van de toets via een computer stelt echter iets meer eisen aan de vraagconstructie dan op papier: er zijn een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk zijn er ook extra mogelijkheden, zoals een mooie afbeelding of een animatie.
Om docenten te begeleiden bij de vraagconstructie neemt het CPIO alle vragen eerst door, en doet waar nodig suggesties, zoals het aanpassen van het vraagtype in een vorm die beter past bij de inhoud.
Het CPIO zet vervolgens de toets online, koppelt de studenten aan de toets en genereert een wachtwoord voor de afname.
Voor de hele ondersteuning vanuit het CPIO vanaf eerste idee tot en met de afname is een stappenplan beschikbaar.