Elektronisch toetsen (e-assessment): Difference between revisions

From CPIO
Jump to navigation Jump to search
 
(8 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
== Handleidingen ==
[https://cpio.science.uu.nl/index.php?title=Elektronische_toets_ontwikkelen#Handleidingen Stappenplan Bètafaculteit]<br>
[http://remindo-support.sites.uu.nl/stappen/ Remindo handleiding] (uitgebreid)<br>
[http://remindo-support.sites.uu.nl/handleiding/ Remindo handleiding] (onderwerpen op alfabetische volgorde)
# [[Afnemen Elektronische toets|Toets maken]]
# [[Cijfers in Gradebook van BlackBoard plaatsen|Cijfers aan de studenten bekendmaken]] (mag niet meer met een lijst met studentnummers en cijfers aan iedereen!)
==Toetsconstructie==
==Toetsconstructie==
Vanzelfsprekend is het de verantwoordelijkheid van de docent om de vragen te construeren. Het afnemen van de toets via een computer stelt echter iets meer eisen aan de vraagconstructie dan op papier: er zijn een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk zijn er ook extra mogelijkheden, zoals een mooie afbeelding of een animatie.
Vanzelfsprekend is het de verantwoordelijkheid van de docent om de vragen te construeren. Het afnemen van de toets via een computer stelt echter iets meer eisen aan de vraagconstructie dan op papier: er zijn een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk zijn er ook extra mogelijkheden, zoals een mooie afbeelding of een animatie.
Line 12: Line 4:
Om docenten te begeleiden bij de vraagconstructie kan op verzoek het CPIO alle vragen eerst doornemen op onderwijskundige aspecten, en doet waar nodig suggesties, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van het vraagtype in een vorm die beter past bij de inhoud.
Om docenten te begeleiden bij de vraagconstructie kan op verzoek het CPIO alle vragen eerst doornemen op onderwijskundige aspecten, en doet waar nodig suggesties, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van het vraagtype in een vorm die beter past bij de inhoud.


Op de kamer van het CPIO is het boekje "Toetsontwikkeling in de praktijk: hoe maak ik goede vragen en toetsen" van Teelen (TestVision) gratis op te halen. Hierin ook tips over de evaluatie.
Op de kamer van het CPIO is het boekje "Toetsontwikkeling in de praktijk: hoe maak ik goede vragen en toetsen" van Teelen (TestVision) gratis op te halen. Hierin ook tips over de evaluatie.<br>
Op basis van dit boekje is ook een [https://xerte.uu.nl/xapi_launch.php?template_id=1478&group=wikidocent e-learningmodule] ontwikkeld.


Verder nog leesvoer op internet:
Verder nog leesvoer op internet:
Line 19: Line 12:


== Inloggen Remindo (docent) ==
== Inloggen Remindo (docent) ==
Hiervoor moet je toegang hebben tot deze omgeving. Dit kan de cursuscoördinator aanvragen bij de [mailto:%20science.digitaaltoetsen@uu.nl key-user van de Bètafaculteit].
# Ga naar https://uu.remindotoetsmanager.nl/
# Ga naar https://uu.remindotoetsmanager.nl/
# Hier niet inloggen maar verder naar Inloggen met SolisID
# Inloggen met SolisID
# Inloggen
 
Je hebt nu twee knoppen:
Je hebt nu twee knoppen:
* Beheer inhoud: hier staan de vragen
* Beheer inhoud: hier staan de vragen
* Beheer opleidingen: hier staan de toetsen
* Beheer opleidingen: hier staan de toetsen
== Handleidingen ==
[https://cpio.science.uu.nl/index.php?title=Elektronische_toets_ontwikkelen#Handleidingen Stappenplan Bètafaculteit]<br>
[https://remindo-support.sites.uu.nl/handleiding/basisstappen-toets-maken-en-afnemen-in-remindo/ Basisstappen toets maken en afnemen in Remindo]<br>
[http://remindo-support.sites.uu.nl/stappen/ Remindo handleiding] (uitgebreid)<br>
[http://remindo-support.sites.uu.nl/handleiding/ Remindo handleiding] (onderwerpen op alfabetische volgorde)<br>
[[Afnemen Elektronische toets|Toets afnemen]]<br> [[Cijfers in Gradebook van BlackBoard plaatsen|Cijfers aan de studenten bekendmaken]] (mag niet met een lijst met studentnummers en cijfers aan iedereen!)

Latest revision as of 12:23, 22 August 2023

Toetsconstructie

Vanzelfsprekend is het de verantwoordelijkheid van de docent om de vragen te construeren. Het afnemen van de toets via een computer stelt echter iets meer eisen aan de vraagconstructie dan op papier: er zijn een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk zijn er ook extra mogelijkheden, zoals een mooie afbeelding of een animatie.

Om docenten te begeleiden bij de vraagconstructie kan op verzoek het CPIO alle vragen eerst doornemen op onderwijskundige aspecten, en doet waar nodig suggesties, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van het vraagtype in een vorm die beter past bij de inhoud.

Op de kamer van het CPIO is het boekje "Toetsontwikkeling in de praktijk: hoe maak ik goede vragen en toetsen" van Teelen (TestVision) gratis op te halen. Hierin ook tips over de evaluatie.
Op basis van dit boekje is ook een e-learningmodule ontwikkeld.

Verder nog leesvoer op internet:

Inloggen Remindo (docent)

Hiervoor moet je toegang hebben tot deze omgeving. Dit kan de cursuscoördinator aanvragen bij de key-user van de Bètafaculteit.

  1. Ga naar https://uu.remindotoetsmanager.nl/
  2. Inloggen met SolisID

Je hebt nu twee knoppen:

  • Beheer inhoud: hier staan de vragen
  • Beheer opleidingen: hier staan de toetsen

Handleidingen

Stappenplan Bètafaculteit
Basisstappen toets maken en afnemen in Remindo
Remindo handleiding (uitgebreid)
Remindo handleiding (onderwerpen op alfabetische volgorde)
Toets afnemen
Cijfers aan de studenten bekendmaken (mag niet met een lijst met studentnummers en cijfers aan iedereen!)