Elektronische toets ontwikkelen: Difference between revisions

From CPIO
Jump to navigation Jump to search
 
(12 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
===Toetsconstructie===
===Workflow digitaal toetsen bij de Bètafaculteit===
Op de kamer van het CPIO is het boekje "Toetsontwikkeling in de praktijk: hoe maak ik goede vragen en toetsen" van Teelen (TestVision) gratis op te halen. Hierin ook tips over de evaluatie.
Voor het hele proces vanaf eerste idee tot en met de afname is een <font size=2>'''[https://intranet.uu.nl/kennisbank/digitaal-toetsen-betawetenschappen stappenplan]'''
Verder nog leesvoer op internet:
</font> beschikbaar.<br>
*[http://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/writing-good-multiple-choice-test-questions/ Writing good multiple choice questions], Vanderbilt University
Vanzelfsprekend is het de verantwoordelijkheid van de docent om de vragen te construeren. Het afnemen van de toets via een computer stelt echter iets meer eisen aan de vraagconstructie dan op papier: er zijn een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk zijn er ook extra mogelijkheden, zoals een mooie afbeelding of een animatie.<br>
* [http://www.teelen.nl/goedetoetsen/ Constructievoorschriften], GoedeToetsen
Om docenten te begeleiden bij de vraagconstructie kan op verzoek het CPIO alle vragen eerst doornemen op onderwijskundige aspecten, en doet waar nodig suggesties, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van het vraagtype in een vorm die beter past bij de inhoud.


===Workflow digitaal toetsen bij Biologie===
=== Inloggen Remindo (docent) ===
Voor het hele proces vanaf eerste idee tot en met de afname is een <font size=2>'''[[Ondersteuning bij Elektronisch toetsen: stappenplan|stappenplan]]'''
# Ga naar https://uu.remindotoetsmanager.nl/
</font> beschikbaar.<br><br>
# Hier niet inloggen maar verder naar Inloggen met SolisID
Vanzelfsprekend is het de verantwoordelijkheid van de docent om de vragen te construeren. Het afnemen van de toets via een computer stelt echter iets meer eisen aan de vraagconstructie dan op papier: er zijn een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk zijn er ook extra mogelijkheden, zoals een mooie afbeelding of een animatie.<br>
# Inloggen
Om docenten te begeleiden bij de vraagconstructie kan op verzoek het CPIO alle vragen eerst doornemen op onderwijskundige aspecten, en doet waar nodig suggesties, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van het vraagtype in een vorm die beter past bij de inhoud.<br><br>
Je hebt nu twee knoppen:
* Beheer inhoud: hier staan de vragen
* Beheer opleidingen: hier staan de toetsen
 
=== Handleidingen ===
[https://intranet.uu.nl/kennisbank/digitaal-toetsen-betawetenschappen Stappenplan Bètawetenschappen]<br>
[http://remindo-support.sites.uu.nl/ Remindo handleiding] (uitgebreid)<br>
[http://remindo-support.sites.uu.nl/handleiding/ Remindo handleiding] (onderwerpen op alfabetische volgorde)

Latest revision as of 11:51, 22 August 2023

Workflow digitaal toetsen bij de Bètafaculteit

Voor het hele proces vanaf eerste idee tot en met de afname is een stappenplan beschikbaar.
Vanzelfsprekend is het de verantwoordelijkheid van de docent om de vragen te construeren. Het afnemen van de toets via een computer stelt echter iets meer eisen aan de vraagconstructie dan op papier: er zijn een aantal beperkingen waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk zijn er ook extra mogelijkheden, zoals een mooie afbeelding of een animatie.
Om docenten te begeleiden bij de vraagconstructie kan op verzoek het CPIO alle vragen eerst doornemen op onderwijskundige aspecten, en doet waar nodig suggesties, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van het vraagtype in een vorm die beter past bij de inhoud.

Inloggen Remindo (docent)

  1. Ga naar https://uu.remindotoetsmanager.nl/
  2. Hier niet inloggen maar verder naar Inloggen met SolisID
  3. Inloggen

Je hebt nu twee knoppen:

  • Beheer inhoud: hier staan de vragen
  • Beheer opleidingen: hier staan de toetsen

Handleidingen

Stappenplan Bètawetenschappen
Remindo handleiding (uitgebreid)
Remindo handleiding (onderwerpen op alfabetische volgorde)