Collegeregistraties: Difference between revisions
No edit summary |
No edit summary |
||
Line 1: | Line 1: | ||
[[Collegeregistratie|Wat is het?]] | [[Collegeregistratie|Wat is het?]]<br> | ||
[[Ondersteuning bij collegeregistraties|Welke onderseuning kan ik krijgen?]] | [[Ondersteuning bij collegeregistraties|Welke onderseuning kan ik krijgen?]] | ||
Revision as of 10:28, 5 July 2023
Wat is het?
Welke onderseuning kan ik krijgen?
Waarom zou ik dat doen?
De meningen zijn hierover verdeeld. Er zijn echter een aantal voordelen aan het hebben van deze opnamen, ook als je ze niet aan de studenten beschikbaar zou stellen.
Nut voor jezelf:
- Je kunt de opnamen van jezelf gebruiken om je eigen college terug te zien en te evalueren
- Je kunt de opnamen van collega's gebruiken om te zien wat er in vorige colleges besproken is, om daarop verder te bouwen
- Je kunt de opnamen van andere cursussen gebruiken om te zien welke voorkennis jouw studenten hebben
- Je kunt de opnamen van verleden jaar gebruiken als jij als docent onverhoopt plotseling ziek bent
- Je kunt eerdere opnamen van gastdocenten gebruiken om een breder aanbod aan studenten te geven
- In de laatste twee gevallen kun je natuurlijk ook het college vertonen in de collegezaal met een docent erbij om eventuele vragen te beantwoorden
- Je kunt ze gebruiken als archief om zeker te weten wat je de studenten wel en niet hebt verteld, zodat je dat bij de toetsing kunt gebruiken
Nut voor studenten:
- Zieke studenten kunnen het college toch nog bekijken
- Studenten die later iets niet duidelijk vinden kunnen nog eens het betreffende stukje bekijken
- Studenten kunnen hiermee proberen hun aantekeningen aan te vullen/te verbeteren
- Bedenk dat studenten met bijvoorbeeld dyslexie geen aantekeningen kunnen maken tijdens het luisteren: òf ze hebben hun aandacht bij het college, òf ze schrijven aantekeningen, maar niet tegelijk. Ook anderen met een functiebeperking kunnen hiermee problemen hebben: gemiddeld 1 op de 10 studenten heeft hiermee te maken! (onderzoek WUR)
- Studenten kunnen een indruk krijgen van de cursus die ze willen gaan volgen
Argumenten tegen:
- Bevordert verschil tussen goede en slechte studenten. De goede studenten komen gewoon naar college en gebruiken de opname om hun aantekeningen te verbeteren of onduidelijke onderwerpen nog eens te horen, en worden zo geholpen bij het studeren. Meer ongemotiveerde studenten gebruiken het als excuus om niet naar college te hoeven gaan, maar komen er niet aan toe om het college thuis te bekijken. Ook is het online bekijken van anderhalf uur college niet altijd erg motiverend.
- Er komt niemand meer naar college. Colleges kunnen waardevol zijn als moment om de docent en de medestudenten te zien. Het kan drempelverlagend werken voor het hulp vragen aan docent of elkaar.
Zie ook de pagina Ervaringen met e-lectures bij Biologie uit 2015.
Wat als ik in Teams (of iets anders) ga opnemen?
MS Teams
Bij een online college via Teams is het simpeler om in Teams op te nemen. Deze is dan voor alle cursisten direct beschikbaar.
Mooier is het om alle opnamen bij elkaar op het videoplatform te hebben.
De Teams-opname kun je downloaden als mp4 en vervolgens uploaden in het videoplatform.
Het CPIO kan dit ook voor je doen! De simpelste manier is om iemand van het CPIO toegang te geven tot je Teamssite, met alle editrechten.
Zodra er een opname is gemaakt kan het CPIO deze opname downloaden, bewerken en uploaden met metadata in het videoplatform.
PowerPoint
Ook PowerPoint kent de mogelijkheid op te nemen. Denk erom: het exporteren van de opname kost erg veel tijd! De voorkeur ligt daarom bij Teams, of het videoplatform.
Mocht je een opname hierin gemaakt hebben met video van jezelf erbij, stuur deze als ppt naar CPIO (dus niet de mp4). Het CPIO zal dan:
- Een export doen van alleen de presentatie
- Een export doen van alleen de video
- Deze combineren in één mp4
- Deze uploaden en splitsen in twee 'streams' in het videoplatform
- Metadateren en publiceren