LabBuddy implementeren in je onderwijs: Difference between revisions
No edit summary |
No edit summary |
||
Line 1: | Line 1: | ||
[[Practicumondersteuning online|Implementatieproces in vogelvlucht]][[File:Implementatieproces.png| | [[Practicumondersteuning online|Implementatieproces in vogelvlucht]][[File:Implementatieproces.png|160px|left]] | ||
===Stap 1: Intake=== | ===Stap 1: Intake=== |
Revision as of 11:38, 22 October 2020
Implementatieproces in vogelvlucht
Stap 1: Intake
Als je interesse hebt in de implementatie van LabBuddy in je onderwijs, vul dan het contactformulier in op de website van educate-IT.
Voor Biomedische wetenschappen kun je contact opnemen met het BMW-innovatieteam (beleidsmedewerkersBMW@umcutrecht.nl).
Voor Biologie kun je direct contact opnemen met Elly Langewis (e.a.langewis@uu.nl).
text
Als je aanvraag binnen is neemt een onderwijsontwikkelaar contact met je op voor een intakegesprek. In deze oriënterende bijeenkomst bespreken we de achtergrond en de leerdoelen van je cursus. We bespreken jouw eigen ideeën en wensen, en (waar mogelijk) de feedback die je van studenten hebt ontvangen op het cursusonderdeel dat je wilt aanpassen.
Stap 2: Advies
Op basis van de intake brengen we een advies over de mogelijke aanpassingen in jouw cursus. We bespreken welke tools of werkvormen je zou kunnen inzetten en wat hier de voor- en de nadelen aan zijn.
Als LabBuddy inderdaad een geschikte tool blijkt te zijn om jouw wensen en ideeën tot uitvoer te brengen, dan zetten we het ontwikkelproces in gang.
Stap 3: Een LabBuddy-module ontwikkelen
De onderwijsontwikkelaar maakt een LabBuddy-omgeving voor je aan, bestaande uit een startpagina en een Experiment Designer.
Als docent lever je alle benodigde informatie aan die in deze omgeving beschikbaar moet zijn voor studenten. Denk hierbij aan:
- algemene achtergrondinformatie over het practicum,
- protocollen van de beschikbare technieken,
- links naar kennisclips,
- foto’s van apparaten en/of opstellingen,
- benodigde materialen inclusief afbeeldingen, plaats in de labzaal en eventuele veiligheidsaspecten,
- etc.
De onderwijsontwikkelaar zet al deze informatie om naar een module waarin studenten zelf hun onderzoek kunnen gaan ontwerpen en uitvoeren. De onderwijsontwikkelaar zal je ook verzoeken om vragen aan te leveren die de student helpen in het vormgeven van zijn/haar onderzoeksontwerp. Samen met de onderwijsontwikkelaar bepaal je tevens wanneer de student welke feedback moet krijgen om de leerdoelen van het practicum te kunnen behalen.
Tijdens dit hele ontwikkelproces geef je als docent voortdurend feedback, om ervoor te zorgen dat het eindproduct zo goed mogelijk aansluit bij jouw wensen en bij de leerdoelen van de cursus.
Stap 4: De 'final check'
Voordat de module opengesteld wordt voor studenten voer je nog een laatste controle uit:
- Staat echt alles erin?
- Werkt de feedback zoals deze beoogd is?
- Zijn alle vragen opgenomen?
- Zijn alle aanwijzingen aanwezig om het schema goed af te maken?
Op dit punt kan het ook lonen om een (oud-)student te vragen om feedback te geven op de module.
Wanneer alle lichten op groen staan worden de studenten van je cursus toegevoegd aan de module en kunnen ze aan de slag met het ontwerpen van hun eigen onderzoek.
Stap 5: De module wordt in gebruik genomen
Studenten kunnen nu aan de slag met de module. We raden aan om tijdens een centrale startsessie het practicum, en specifiek het gebruik van LabBuddy hierbinnen, te introduceren. Ook een instructievideo kan een manier zijn om de studenten op weg te helpen.
De onderwijsontwikkelaar kan desgewenst aanwezig zijn om de studenten te ondersteunen in het gebruik van LabBuddy. Gedurende de gehele looptijd van het practicum staat de onderwijsontwikkelaar stand-by om eventuele problemen te verhelpen of fouten te herstellen.
Stap 6: Evaluatie van het practicum
Na afloop van het practicum vindt er een uitgebreide evaluatie plaats. Hiervoor wordt een vragenlijst ontwikkeld (of bij BMW: is standaard beschikbaar) waarin studenten gevraagd wordt om hun ervaring met zowel het practicum in het algemeen, als met de verschillende onderdelen van de LabBuddy-module. Uiteraard wordt de implementatie van LabBuddy ook met jou als docent en met eventuele andere betrokken docenten en/of onderwijsassistenten geëvalueerd. Op basis van deze input kan het het practicum en/of de LabBuddy-module verder worden aangescherpt.